جاذبه های گردشگری اسپانیا

اسپانیا دومین کشور بزرگ در صنعت گردشگری جهان محسوب می شود و طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (unwto) در سال 2015 میلادی این کشور با پذیرایی از حدود 68.2 میلیون گردشگر و توریست توانسته است رتبه سوم جدول پر بازدید‌ترین کشور را از آن خود کند و این کشور با 45 اثر مورد حمایت یونسکو بعد از ایتالیا و چین در رده سوم جهان قرار گرفته است و اما این جاذبه ‌های بی نظیر تمامی دیدنی ‌های اسپانیا نمی باشد و اینکه مهم است بدانید که کشور ماتادور‌ها شهرتش را مرهون مردم ، فرهنگ ، هنر، غذاها و آداب و رسوم خاصش می باشد و با توجه به تمامی جاذبه ‌های گردشگری و فرهنگ خاص این کشور، اسپانیا را می ‌توان یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر در نوروز دانست.

1-سویا

یکی از جاهای دیدنی اسپانیا و یک شهر اندلوسی کامل است؛ پر از بارهای پرشور، رقصنده‌های سنتی، خیابان‌هایی پوشیده از درختان پرتقال و معماری مربوط به شمال آفریقا. گردش روزانه در اطراف مناطق زیبای رودخانه‌ی گوادالکیبیر مانند میدان گاوبازی وایت واش و میدان طلایی مربوط به قرن ۱۳ یا حتی بهتر از این پیوستن به یک تور قایقی بر روی رودخانه که اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانند فعالیت‌های بسیار خوبی باشند.

 

۲. سانتیاگو دِ کامپوستلا

بیش از هزار سال است که مسیحیان از سراسر اروپای غربی وارد راه سنت جیمز می‌شوند که یکی از جاهای دیدنی اسپانیا و مقدس‌ترین زیارتگاه‌های مسیحی است و از سانتیاگو دِ کامپوستلا آغاز می‌شود. این زیارتگاه در کلیسای جامع شهر قرار دارد که گفته می‌شود جسد سنت جیمز وارد آن شده است. بخش زیادی از تاریخ سانتیاگو در قرون‌وسطا را می‌توان به‌طور مستقیم در بخش قدیمی شهر که راه‌های پرپیچ‌وخم زیادی دارد مشاهده کرد.

 

3- مادرید

پایتخت کشور اسپانیا است که دقیقا در مرکز این کشور قرار دارد. مادرید پس از لندن و برلین به عنوان سومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. مساحت مادرید حدو 604 کیلومتر است. نزدیک ترین شهر به مادرید شهر ساراگوسا (Zaragoza) می‌باشد که بسیار دیدنی و جذاب است.

 

4- کاخ الحمرا – گرانادا

مجموعه الحمرا درواقع یک کاخ باستانی، یک قصر و یک ارگ را شامل می‌شود که در شهر گرانادا اسپانیا قرار دارند. نام عربی این مجموعه احتمالا توجه شما را نیز جلب کرده باشد. انتخاب نام الحمرا برای این مجموعه که قدمت آن به قرن هشتم بازمی‌گردد، به خاطر دیوارهای قرمز رنگش بود. واژه‌ی «الحمرا» در زبان عربی به معنای سرخگون یا قطره قرمز رنگ است. این مجموعه در حقیقت تنها بازمانده از دوران طلایی اسلام در اروپای غربی است.

 

5-قصر آلکازار – سویل

قصر آلکازار (Real Alcázar) سویل یکی دیگر از نمونه‌های حضور معماری شرقی و اسلامی در کشور اسپانیا است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین قصرهايی شناخته می‌شود که هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قصر سویل بسیار زیبا بود و بیشتر پادشاهان این قرن، آن را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کردند. از این تاریخ به بعد، بخش‌های مختلفی به ساختمان اصلی این قصر اضافه شد و بعد از خرابی‌هایی که زلزله‌ی لیسبون در سال ۱۷۵۵ میلادی به بار آورد، الکازار را نیز بازسازی کردند. پادشاهان کشور اسپانیا به مناسبت‌های گوناگونی از این قصر کمک می‌گرفتند و پادشاه سابق اسپانیا یعنی «خوآن کارلوس اول»، مهمانی و شام عروسی دختر بزرگش را در قصر سویل برگزار کرد. این بنا، قدیمی‌ترین قصر سلطنتی در اروپا است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود و در سال ۱۹۸۷ میلادی به همراه کلیسای جامع سویل (Seville Cathedral) در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

6- کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا با قامتی افراشته، اوج شکوه و عظمت را به بیننده القا خواهد کرد. این کلیسا هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال تحت بازسازی است. زمانی که ساخت آن تمام شود، بلندترین برج آن یک و نیم برابر بلندتر از برج فعلی می‌شود. شاید این سازه نیمه تمام باشد اما سالانه حدود ۲/۸ میلیون نفر را به خود جذب کرده و پربازدیدترین یادمان تاریخی اسپانیا به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین بازدیدکنندگان آن پاپ بندیکت شانزدهم بود که کلیسا را طی جشن بزرگی در نوامبر سال ۲۰۱۰ تقدیس کرد.

6-مسجد-کلیسای جامع کوردوبا

مسجد جامع کوردوبا، مسجد زیبایی است که تأثیر دو مذهب مسیحیت و اسلام را نشان می‌دهد که منطقه‌ی اندلس را شکل دادند. قدمت این کلیسا و مسجد به قرن 10 میلادی و زمانی برمی‌گردد که شهر کوردوبا تحت حکومت امیر جدیدش، یعنی «عبدالرحمن سوم» به اوج شکوفایی خود رسیده بود. کوردوبا در این دوران، بزرگ‌ترین و آبادترین شهر اروپا به حساب می‌آمد و در زمینه‌ی علوم، فرهنگ و هنر حتی از بیزانس و بغداد هم پیشی گرفته بود. در سال 1984 میلادی، بخش تاریخی شهر کوردوبا به همراه مسجد جامع آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و سالانه حدود 1.5 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. اگر با تور اسپانیا راهی شهر بارسلون شدید، حتما باید از این کلیسا-مسجد بازدید کنید.

7-موزه دل پرادو – مادرید

موزه دل پرادو شهر مادرید اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و البته معتبرترین گالری‌های هنری در دنیا است. بیش از ۷۰۰۰ نقاشی برجسته در مجموعه آثار این موزه قرار دارند که در حال حاضر تنها ۱۵۰۰ مورد آن‌ها در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. آثار هنری قرار داده شده در این موزه بر پایه‌ی کلکسیون سلطنتی اسپانیا بنا نهاده شده و علاوه بر تابلوهای نقاشی، شامل ۲۰۰۰ تصویر چاپی، ۱۰۰۰ عدد سکه و نشان و نزدیک به ۲۰۰۰ عدد آثار زینتی تاریخی نیز می‌شود.

7-کاخ ال‌ اسکوریال

که با نام صومعه دل اسکوریال نیز شناخته می‌شود، قصری باشکوه، مجلل و باعظمت است که در ۴۵ کیلومتری مادرید قرار دارد. این کاخ اقامتگاه‌ تاریخی پادشاه اسپانیا بوده است. از این مجموعه وسیع که بین سال‌های ۱۵۳۶ تا ۱۵۸۴ ساخته شد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای رنسانس اسپانیایی یاد می‌کنند. مجموعه ال اسکوریال شامل کلیسا، صومعه، مدرسه، کالج و قصر سلطنتی می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

8- موزه هنری پرادو و خیابان دل پاسئو، شهر مادرید

این موزه یک مجموعه بی نظیر از آثار هنری زیبایی است که دیدن آن ها از نزدیک یقینا ارزش یک سفر خارجی را دارد. این موزه یکی از برترین موزه های دنیا به حساب می آید. علاوه بر این موزه، چند موزه دیگر به نام های موزه هنر ملی رینا سوفیا، موزه تیسن بورنمیسزا و گالری کایکسو فوریوم در این خیابان قرار گرفته است که موجب نام گذاری آن به خیابان هنر شده است.

فهرست